Personakt Antavla

" Målle " Birger Tord Uno Lindberg

Far:Henning Hjalmar Lindberg (1888 - 1966)
Mor:Johanna Teresia Lindberg (1891 - 1958)

Född:1929-09-29.

Noteringar

Uno Birger Tord "Målle" Lindberg, född 1929, blev under 1970-talet en omtalad väckelsepredikant och väckelsesångare inom först Pingströrelsen och senare Maranata.

Lindberg är yngst av sex syskon och växte upp i Nässjö i Småland. Han föddes mellan Nässjö och Sävsjö då hans föräldrar, som var romer, deltog i en hästhandlaresa. Smeknamnet "Målle" fick han efter en felsägning.

Hela Lindbergs familj var engagerad i frikyrkorörelsen: hans far var frälsningssoldat, hans mor baptist och flera av hans bröder var pingstvänner. Lindberg, som följde med sin far till Frälsningsarmén, ville bli evangelist, men fördomar, mot honom på grund av hans zigenska ursprung ledde, till ett utanförskap.

Lindberg var som ung egen företagare, men dömdes senare till två års fängelse. Under fängelsevistelsen återvände han till sin kristna tro och efter fullgjord militärtjänst blev han predikant, först i Pingströrelsen och senare i Maranata. Lindberg var en kraftfull predikant men hade också en kontroversiell stil vilket ledde till att han valde att senare dra sig tillbaka inte minst efter massmedial uppmärksamhet. I Göteborg grundade han senare församlingen "Världsvid Väckelse". Idag har Lindberg vad han kallar ett "Frilanskontrakt" med Gud och besöker olika församlingar, tältmöten och marknader för att sjunga och vittna om Jesus. Han har även deltagit i TV-programmet "Minns du sången".

Målle Lindberg blev 14 december 2002 utnämnd till hedersdoktor i Kristen musik av Life Christian University i Florida, USA.

************

Målle Lindberg växte upp i Nässjö, som yngste sonen i en familj med sex barn. Hans mamma och pappa härstammade från zigenarna och var kusiner, liksom flera generationer före dem. Ofta for de på marknadsresor för att göra affärer. Målles pappa var nämligen en av de stora hästhandlarna i Småland.
- Jag föddes på en hästhandlarresa mellan Nässjö och Sävsjö, berättar Målle. De lade mig i en sillalåda eller sillekasse, som norsken säger. Min mor har berättat att det var en väldigt uppsluppen stämning omkring min födsel.
Året var 1929 och Målle blev döpt till Uno Birger Tord Lindberg. Sitt smeknamn har han efter felsägningen att han också ville bli en sådan där hästamålle. (Han menade hästapålle, alltså hästhandlare.) han blev så småningom Målle med hela svenska folket.

Frälsningsarmén och Johannes Döparen

Målle växte upp i en stark frikyrklig familj. Hans pappa var frälsningssoldat och hans mamma baptist. Flera av hans bröder var pingstvänner. Som liten följde han ofta med sin pappa till Frälsningsarmén. Där, på första bänken, satt han ofta och drömde om att få bli offentlighetsmänniska precis som kårledaren.
- Allra mest ville jag bli som Johannes Döparen, säger Målle, med långt hår, sandaler och mantel av kamelhår. Jag tyckte om hans predikan. Den var sådär skarpladdad.

Predikade för myrorna

Målle ville bli evangelist, men vägen dit blev krokig. Han var ett ensamt barn. Ursprunget låg honom i fatet och under uppväxten fick han vänja sig vid att inte ha några vänner. Istället tog han sin tillflykt till djuren.
- Jag predikade för myrorna och sjöng för dom med ett dragspel av papper och klossar "Jesus älskar alla barnen, alla barnen på vår jord".

Fängelse

Målle fick tidigt inblick i affärslivet och startade själv en rörelse som ung. Men nöjeslystnaden tog över och han dömdes till två års fängelse för flera brott.
Under fängelsetiden gjorde han upp med Gud och upplevde åter igen sin kallelse.
- Ja, jag upplevde att Gud drog ett streck över det som varit, säger Målle och att han sade att han ville använda mig.

Evangelisten Målle

Efter militärtjänsten gick han ett år i bibelskola och började sedan som predikant i pingströrelsen.
Han fick en del publicitet redan då, men på allvar blev det när han gick med i Maranata.
Maranata hade skapats under 1960-talets början och var en utbrytargrupp ur pingströrelsen. Mötena var karismatiska och fulla av musik. Donald Bergagård, som själv var en Maranata-evangelist, berättar hur positiv Målle var när han kom på deras möten.
- "Det här var bra, det här ska hädanefter blir min melodi!", sade han.

Gud och showbusiness

Målle kom att bli Maranatarörelsens mest uppmärksammade, framgångsrika och kontroversielle predikant. Han förenade Gud och showbusiness.
Vintern 1964 beslutade han sig för att starta tältmöteskampanjer. Han hyrde ett tält och placerade det på en åker utanför Målilla. Första kvällen kom 50 stycken, men mötena fick så småningom sådan respons att de drog tusentals människor. Mer än 5000 människor kom isex veckor i rad.
Målles möten var suggestiva. Själv kallade han dem håll-i-gång-möten. Vid scenen stod blondiner och kastade upp bh:n på scenen. Målle själv dansade twist och döpte människor i ett badkar.